Kirjautuminen
Voit kirjautua antamalla joko käyttäjätunnuksesi tai käyttäjätiliisi tallennetun sähköpostiosoitteesi.
Huomaathan, että salasanassa isot ja pienet kirjaimet ovat eri merkkejä.

Lehdistötiedote: Prometheus-leireillä koronavarotoimenpiteitä – “Hyvinvointia lisäävät leirit tärkeitä erityisesti tässä maailmantilanteessa”

Prometheus-leirit järjestetään myös tänä kesänä koronarajoitusten lievennyttyä. Protun leirikesä käynnistyy sunnuntaina 7.6. leireillä eri puolilla Suomea.

Koko kesän aikana järjestetään 60 protuleiriä, joiden mukana on ruotsin- ja englanninkielisiä leirejä sekä muun muassa tanssiin ja kuvataiteeseen painottuneita leirejä. Leireille odotetaan 956 osallistujaa.

Koronavirusepidemian takia leireillä noudatetaan viranomaissuositusten pohjalta laadittuja varotoimenpiteitä, joiden tarkoituksena on vähentää tartuntariskiä. Esimerkiksi leirien ohjelmat on suunniteltu niin, että lähikontakteja on tavanomaista vähemmän.

– Protuleireillä on tutkitusti nuorten hyvinvointia edistävä vaikutus, mikä on tärkeää erityisesti tässä maailmantilanteessa kuukausien poikkeusolojen ja sosiaalisen eristäytymisen jälkeen, Protun puheenjohtaja Ansku Ahvenainen sanoo.

Vuonna 2019 julkaistun tieteellisen tutkimuksen mukaan protuleirit vahvistivat nuorten itsetuntoa, sosiaalisia taitoja ja suvaitsevaisuutta sekä vaikuttivat leiriläisten ajatteluun pidemmällä aikavälillä. Leireistä kerätyissä palautteissa korostuvat leiriläisten kokemukset yhteisöllisyydestä, kuuluvuudesta ja vapaudesta olla oma itsensä.

Prometheus-leirit eli protuleirit ovat aikuistumisleirejä, joille kaikki ovat tervetulleita hankkimaan valmiuksia elämään, kehittämään maailmankatsomustaan ja ajattelemaan itsenäisesti. Protuleirin idea perustuu ihmisten kykyyn päättää omasta elämästään ja kantaa vastuuta maailmasta: nuorille ei tarjota valmiita vastauksia, vaan asioita pohditaan yhdessä. Leiriläiset ovat useimmiten 8.–9.-luokkalaisia, mutta leirejä on myös 16–20-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Kaikki Protun toiminta on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta. Toimintaa järjestävät pääosin nuoret vapaaehtoiset Prometheus-leirin tuki ry:ssä.

Lisätietoja:
Ansku Ahvenainen
ansku.ahvenainen@protu.fi

Alueellista tietoa leiri- ja leiriläismäärien kehityksestä:
Simo Porola
viestintä- ja vapaaehtoiskoordinaattori
simo.porola@protu.fi

Luettelo kesän leireistä alueittain

Kuvia median käyttöön

Tietoa protuleireistä medialle

Koronavirusepidemiaa koskevia ohjeistuksia ja toimenpiteitä protuleireillä kesällä 2020

Eskelinen & Lundbom: Prometheus-leirit kasvun areenana (Nuorisotutkimus-lehti 2019)