Kirjautuminen
Voit kirjautua antamalla joko käyttäjätunnuksesi tai käyttäjätiliisi tallennetun sähköpostiosoitteesi.
Huomaathan, että salasanassa isot ja pienet kirjaimet ovat eri merkkejä.

Lehdistötiedote: Prometheus-leirien kesä päätökseen – koronaolosuhteet eivät estäneet onnistuneita leirikokemuksia

Prometheus-leirien kesä päättyi sunnuntaina 9.8. leireihin Espoossa, Kirkkonummella ja Turussa. Kesän aikana järjestettiin 60 protuleiriä, joille osallistui yhteensä 954 leiriläistä. Lisäksi heinä-elokuun taitteessa järjestettiin protuleirin jo käyneille suunnattu jatkoleiri Ruokolahdella.

Koronaviruspandemian takia leireillä noudatettiin viranomaissuositusten mukaisia varotoimenpiteitä. Tämä näkyi lähikontaktien vähentämisenä ohjelmassa, panostuksissa hygieniaan ja nopeana reagointina leireillä olleiden ja leirin aikana ilmenneisiin oireisiin. Seitsemän leirin kohdalla oireilevia ohjattiin terveysviranomaisten suositusten mukaisesti testeihin ja varotoimenpiteenä yksi leireistä jouduttiin päättämään ennenaikaisesti. Millään leirillä ei todettu koronatartuntoja.

Protun toteuttaman palautekyselyn mukaan koronaolosuhteet eivät estäneet onnistuneita leirikokemuksia. Leiriläisten protuleirille antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 9,6. Leiriläisistä 99 % ja huoltajista 98,6 % sanoi voivansa suositella leiriä toisille nuorille. Leiriläisten mukaan leireillä onnistui erityisen hyvin luottamuksellinen ilmapiiri ja itsensä kuulluksi tunteminen.

Myös Protun koronapandemiaan liittyvät toimenpiteet saivat kiitosta. Leiriläisistä 92,3 % ja huoltajista 93,5 % piti yhdistyksen tiedotusta koronan vaikutuksista leirien järjestämiseen hyvänä tai erittäin hyvänä. Varotoimenpiteiden toteutumista leirillä piti hyvänä tai erittäin hyvänä 74,2 % leiriläisistä ja 78 % huoltajista. Protun reagointia pandemiaan kaikkineen piti hyvänä tai erittäin hyvänä 91,2 % leiriläisistä ja 93,1 % huoltajista. Kyselyyn on tähän mennessä vastannut 479 leiriläistä ja 350 huoltajaa.

Kesäleirien lisäksi Protu järjestää tänä vuonna kaikkien aikojen ensimmäisen syyslomaleirin. Leiri järjestetään Kirkkonummen Porkkalanniemessä 11.–18.10. Syyslomaleiri on avoin kaikille 8. tai 9. luokan käyneille, ja sen ohjelma vastaa täysin kesäleirejä. Myös syyslomaleirillä noudatetaan koronavarotoimenpiteitä. Mikäli pandemiatilanne ja terveysviranomaisten suositukset muuttuvat, saatetaan leiri vielä perua.

Protuleirejä on järjestetty vuodesta 1989 alkaen ja leiriläisiä on ollut tänä aikana lähes 21 000. Leirien järjestämisestä vastaava Prometheus-leirin tuki ry juhlii tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan.

Prometheus-leirit eli protuleirit ovat aikuistumisleirejä, joille kaikki ovat tervetulleita hankkimaan valmiuksia elämään, kehittämään maailmankatsomustaan ja ajattelemaan itsenäisesti. Protuleirin idea perustuu ihmisten kykyyn päättää omasta elämästään ja kantaa vastuuta maailmasta: nuorille ei tarjota valmiita vastauksia, vaan asioita pohditaan yhdessä. Leiriläiset ovat useimmiten 8.–9.-luokkalaisia, mutta leirejä on myös 16–20-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Kaikki Protun toiminta on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta. Toimintaa järjestävät pääosin nuoret vapaaehtoiset Prometheus-leirin tuki ry:ssä.

Lisätietoja:
Oscar Slotte
varapuheenjohtaja
oscar.slotte@protu.fi

Lue myös: Tutkimus Prometheus-leireistä: vahvistavat nuorten itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja – "Ajattelua herättävä kipinä"

Luettelo kesän leireistä alueittain

Kuvia median käyttöön

Tietoa protuleireistä medialle

Koronavirusepidemiaa koskevia ohjeistuksia ja toimenpiteitä protuleireillä kesällä 2020