Kirjautuminen
Voit kirjautua antamalla joko käyttäjätunnuksesi tai käyttäjätiliisi tallennetun sähköpostiosoitteesi.
Huomaathan, että salasanassa isot ja pienet kirjaimet ovat eri merkkejä.

Lehdistötiedote: Prometheus-leirien kesä päätökseen – jälleen hyvää palautetta leireistä ja koronavarotoimenpiteistä

Prometheus-leirien kesä päättyi eilen sunnuntaina 8.8. nuorten leireihin Espoossa, Kuusamossa, Porissa ja Turussa. Kesä–elokuun aikana järjestettiin 18 paikkakunnalla yhteensä 59 protuleiriä, joille osallistui 949 leiriläistä. Lisäksi kesällä järjestettiin protuleirin jo käyneille suunnatut jatkoleirit Sauvossa ja Heinolassa.

Kesän protuleireillä noudatettiin koronavarotoimenpiteitä, jotka oli laadittu viranomaissuositusten pohjalta ja THL:n asiantuntijaa kuullen. 11 leirin kohdalla oireilevia ohjattiin terveysviranomaisten suositusten mukaisesti testeihin. Kesän loppupuolella koronatilanteen pahenemisen takia kesän viimeiseksi suunniteltu protuleiri Ylöjärven Antaverkassa 8.–15.8. peruttiin varotoimenpiteenä. Tähän mennessä millään leirillä ei ole todettu koronatartuntoja.

Protun toteuttaman palautekyselyn mukaan koronaolosuhteet eivät estäneet onnistuneita leirikokemuksia. Leiriläisten protuleirille antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 9,4. Leiriläisistä 97 % ja huoltajista 98 % sanoi voivansa suositella leiriä toisille nuorille. Leiriläisten mukaan leireillä onnistui erityisen hyvin ryhmähengen ja luottamuksellisen ilmapiirin luominen sekä itsensä tervetulleeksi ja kuulluksi tunteminen.

Myös Protun koronapandemiaan liittyvät toimenpiteet saivat kiitosta. Leiriläisistä 92 % ja huoltajista 96 % piti yhdistyksen tiedotusta koronan vaikutuksista leirien järjestämiseen hyvänä tai erittäin hyvänä (asteikolla 1–5). Varotoimenpiteiden toteutumista leirillä piti hyvänä tai erittäin hyvänä 76 % leiriläisistä ja 81 % huoltajista. Protun reagointia pandemiaan kaikkineen piti hyvänä tai erittäin hyvänä 91 % leiriläisistä ja 95 % huoltajista. Kyselyyn on tähän mennessä vastannut 376 leiriläistä ja 283 huoltajaa.

Protuleirien perinteinen tehtävä on ollut tarjota nuorille välineitä oman maailmankatsomuksen pohdiskeluun, kriittiseen ajatteluun ja hyvään itsetuntemukseen. Pitkittyneen koronapandemian keskellä entistä tärkeämmäksi on noussut leirien yleinen hyvinvointia lisäävä vaikutus.

– Korona-ajan rajoitukset ovat vakavasti koetelleet nuoria ja toimia jaksamisen parantamiseksi tarvitaan kaikkialla. Protuleirit ovat viime vuoden kokemusten perusteella osallistujilleen keskeisen tärkeä hyvinvointia lisäävä kokemus”, Prometheus-leirin puheenjohtaja Alma Koivisto sanoo.

Protu sai myös vuonna 2020 hyvää palautetta leirien koronavarotoimenpiteistä. Yleisellä tasolla leirit ovat pitkään saaneet lähes yksinomaan positiivista palautetta. Vuosina 2014–2020 vähintään 98 % palautekyselyihin vastanneista leiriläisistä on sanonut voivansa suositella leiriä ystävilleen.

Prometheus-leirejä on järjestetty vuodesta 1989. Tänä aikana protuleirin on käynyt Suomessa yli 21 000 nuorta. Leiritoiminta on levinnyt myös Ruotsiin, jossa vastaavaa leiritoimintaa järjestää Protus Sverige -järjestö.

Prometheus-leirit eli protuleirit ovat aikuistumisleirejä, joille kaikki ovat tervetulleita hankkimaan valmiuksia elämään, kehittämään maailmankatsomustaan ja ajattelemaan itsenäisesti. Protuleirin idea perustuu ihmisten kykyyn päättää omasta elämästään ja kantaa vastuuta maailmasta: nuorille ei tarjota valmiita vastauksia, vaan asioita pohditaan yhdessä. Leiriläiset ovat useimmiten 8.–9.-luokkalaisia, mutta leirejä on myös 16–20-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Kaikki Protun toiminta on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta. Toimintaa järjestävät pääosin nuoret vapaaehtoiset Prometheus-leirin tuki ry:ssä.

Lisätietoja:
Alma Koivisto
alma.koivisto@protu.fi

Lue myös: Tutkimus Prometheus-leireistä: vahvistavat nuorten itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja – "Ajattelua herättävä kipinä"

Luettelo kesän leireistä alueittain

Kuvia median käyttöön

Tietoa protuleireistä medialle

Koronapandemiaa koskevia ohjeistuksia ja toimenpiteitä protuleireillä kesällä 2021